Równe szanse w Gminie Świdnica
Program operacyjny: |
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 |
Oś priorytetowa: | 10 Edukacja |
Działanie: | 10.2 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej |
Poddziałanie: | 10.1.4 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej - ZIT AW |
Nr projektu: | RPDS.10.02.04-02-0007/17 |
Całkowita wartość projektu: 754 201,11 zł.
Kwota dofinansowania z EFS: 716 311,11 zł
Okres realizacji: 01 styczeń 2018 – 31 lipiec 2019
Na przełomie stycznia i lutego br. w trzech gminnych szkołach rozpoczęła się realizacja projektu pn. „Równe szanse w Gminie Świdnica”. Celem głównym projektu podniesienie u uczniów kompetencji kluczowych oraz właściwych postaw i umiejętności niezbędnych na rynku pracy, oraz rozwijanie indywidualnego podejścia do ucznia, szczególnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Grupą docelową projektu są uczniowie szkół podstawowych zlokalizowanych w Gminie Świdnica: w Pszennie, Mokrzeszowie i Lutomi Dolnej. Ogółem w projekcie weźmie udział 409 uczniów oraz 56 nauczycieli. Uczniowie będą mieli możliwość rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, języka angielskiego oraz TIK, a także niwelowania i wyrównywania braków oraz uzupełniania umiejętności ułatwiających funkcjonowanie na przyszłym rynku pracy.
Projektem zostaną objęci:
• uczniowie zdolni potrzebujący wsparcia w postaci dodatkowych zajęć rozwijających,
• uczniowie wymagający wsparcia w postaci dodatkowych zajęć pomagających w nadrobieniu zaległości w stosunku do programu realizowanego w szkole,
• uczniowie wymagający wsparcia w postaci zajęć rozwijających kompetencje / postawy kluczowe z punktu widzenia rynku pracy,
• uczniowie o specyficznych potrzebach edukacyjnych oraz zidentyfikowanych dysfunkcjach rozwojowych,
• nauczyciele potrzebujący szkoleń rozwijających kompetencje odpowiadające potrzebom edukacyjnym uczniów.
Szkoły uczestniczące w projekcie zostaną doposażone w sprzęt TIK: laptopy, tablice multimedialne wraz z rzutnikami, tablety oraz różnorodne pomoce dydaktyczne do zajęć zaplanowanych w projekcie.
W ramach projektu zaplanowano różne typy zajęć dostosowane do potrzeb uczniów:
1. ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE
a. Zajęcia dla uczniów o wysokich wynikach z języka angielskiego przygotowujące do egzaminu TELC/TOEIC
b. Zajęcia umożliwiające uczniom zdolnym rozwiniecie predyspozycji i zainteresowań w formie kółek zainteresowań:
• Matematyka
• Informatyka
• Nauki przyrodnicze
• Nauki matematyczno-przyrodnicze (elementy fizyki, chemii, geografii, biologii, matematyki)
2. ZAJĘCIA WYRÓWNUJĄCE
Zajęcia adresowane do uczniów, którzy nie radzą sobie z podstawą programową realizowaną w szkole.
• Język angielski
• Język niemiecki
• Matematyka
• Informatyka
• Nauki przyrodnicze
3. ZAJĘCIA ZAPEWNIAJĄCE POZOSTAŁE WSPARCIE
a. Zajęcia związane z rynkiem pracy
• trening postaw kluczowych na rynku pracy
• zajęcia z przedsiębiorczości
b. Zajęcia dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
• terapia pedagogiczna
• zajęcia logopedyczne
• wsparcie psychologiczno – pedagogiczne
• zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
c. wyjazdy edukacyjne
• Wycieczka do Humanitarium we Wrocławiu
• Wycieczka Explora Park w Wałbrzychu
4. ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH
• rewalidacja ucznia niepełnosprawnego
• socjoterapia ucznia niepełnosprawnego
5. ZAJĘCIA PODNOSZĄCE KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI
Szkolenia dla nauczycieli w zakresie:
• posługiwania się technikami komputerowymi w dydaktyce,
• rozwoju wśród uczniów umiejętności i postaw niezbędnych do funkcjonowania na rynku pracy (kreatywność, innowacyjność, praca zespołowa),
• wykorzystania metod eksperymentu w edukacji, w celu podnoszenia jakości nauczania przedmiotów ścisłych,
• przygotowania do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Działania projektu ukierunkowane są na:
• zwiększenie samodzielności uczniów w nauce,
• poprawę ich wiedzy i umiejętności jej samodzielnego poszerzania,
• poprawę sytuacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych poprzez częściowe złagodzenie dysfunkcji,
• poprawę efektywności kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii,
• zwiększenie kompetencji zawodowych nauczycieli.
HARMONOGRAM REALIZACJI FORM WSPARCIA
Harmonogram zajęć szkół Gminy Świdnica realizowanych w ramach projektu
„Równe szanse w Gminie Świdnica” RPDS.10,02,04-02-0007/17
SZKOŁA POPDSTAWOWA W LUTOMI DOLNEJ
Od 1 września w Szkole Podstawowej w Lutomi Dolnej rozpoczęła się realizacja II etapu projektu "Równe szanse w Gminie Świdnica".
Głównym celem projektu jest zwiększenie szans edukacyjnych uczniów szkół podstawowych dzięki wsparciu w postaci dodatkowych zajęć i szkoleń dla nauczycieli w terminie od 1.01. 2018r. do 31.06.2019r.
Prawie 160 lutomskich uczniów korzysta z zajęć rozwijających, wyrównujących i wspomagających.
Siedemnastu nauczycieli zaangażowanych jest w prowadzenie 45 grup zajęciowych w zakresie języka angielskiego, matematyki, nauk przyrodniczych oraz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, rewalidacyjnych, logopedycznych, terapii pedagogicznej i socjoterapii.
Ponadto każdy uczestnik projektu uczestniczy w zajęciach z przedsiębiorczości.
Uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach, które dzięki zaangażowaniu nauczycieli okazały się atrakcyjne i ciekawe. Często wykorzystywane są środki i materiały dydaktyczne zakupione w ramach projektu.
Od 4 września b.r. w Szkole Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Pszennie kontynuowane są zajęcia w ramach projektu ‘Równe szanse w Gminie Świdnica”.
W zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów bierze udział 80 uczniów po 8 uczniów w:
-
kółku z języka angielskiego przygotowujące do egzaminu TELC/TOEIC
-
kółku z języka niemieckiego
-
kółku matematycznym
-
kółku informatycznym
-
kółku przyrodniczym
-
kółku z nauk przyrodniczych- kółko biologiczno-chemiczne ( 2 grupy)
-
kółku z nauk przyrodniczych – kółko chemiczno- przyrodnicze (2 grupy)
-
kółku szachowym
Liczba godzin w zajęciach rozwijających to 60 godzin, a w przypadku kółka z języka angielskiego przygotowujące do egzaminu TELC/TOEIC to 120 godzin dlatego zajęcia te zostały rozłożone na dwa semestry.
W zajęciach wyrównujących w ramach projektu objętych wsparciem zostało 72 uczniów.
Od września b.r. uczniowie uczestniczą:
|
|
|
|
|
Pozostałych 21 uczniów będzie brało udział w zajęciach zaplanowanych od II semestru.
Dodatkowo dzieci biorące udział w całym projekcie czyli również te, które odbywały zajęcia w II semestrze roku szkolnego 2017/2018 zostały objęte zajęciami dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Łącznie jest to 25 uczniów. Zajęcia podzielono na dwa semestry. W semestrze I odbywają się:
|
|
|
|
Pozostałym wsparciem dla wszystkich uczestników projektu są zajęcia warsztatowe z treningu postaw kluczowych na rynku pracy i przedsiębiorczości. Celem tych zajęć jest kształtowanie u uczestników postaw z zakresu kompetencji społecznych kluczowych na rynku pracy: kreatywności, inicjatywności, przedsiębiorczości.
SZKOŁA PODSTAWOWA W MOKRZESZOWIEKółko informatyczne kl. II - III
Od września w ramach realizowanego programu „Równe szanse w Gminie Świdnica” trwają zajęcia rozwijające zainteresowania informatyczne. Jego uczestnikami są uczniowie z klas młodszych – drugiej i trzeciej. Zajęcia rozwijają zdolności informatyczne, uczą umiejętności komputacyjnego myślenia i wnioskowania, integrują grupę we wspólnych działaniach, wyzwalają twórczość.
Cele edukacyjne:
- rozbudzenie w uczniach pasji programowania
- zapoznanie z programami Logomocja i Scratch
- rozwijanie umiejętności tworzenia prostych algorytmów, skryptów, animacji oraz gier
- diagnozowanie błędów
- kształcenie umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów
- swobodne eksperymentowanie
- pisanie prostych procedur z parametrem i bez parametru
- wywoływanie procedur
- prezentacja efektów pracy
- współpraca w grupie
- uczenie wytrwałości w dążeniu do celu
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w pracy z komputerem
Kółko informatyczne kl. IV – VII
Zajęcia rozwijające zainteresowania informatyczne dla klas starszych odbywają się w ramach realizowanego programu „Równe szanse w Gminie Świdnica”.
Ich głównym celem jest rozbudzenie w uczniach pasji związanych z robotyką i programowaniem, kodowaniem oraz tworzeniem własnej strony internetowej.
Cele edukacyjne:
- poznanie języka środowiska programowania Lego Mindstorms EV3
-poznanie i rozumienie podstawowych pojęć: programowanie, kodowanie, algorytm, robotyka (słowniczek terminów)
- układanie algorytmów
- kodowanie
- konstrukcje i programowanie robotów
- umiejętność czytania instrukcji i korzystania z aplikacji
- sterowanie robotami z komputera PC, tabletów
- tworzenie własnej strony internetowej w języku HTML
- rozumienie pojęcie CSS
- stosowanie znaczników
- świadome i odpowiedzialne korzystanie ze strony internetowej
- współpraca w grupie, dzielenie się wiedzą
- przestrzeganie zasad etykiety
KÓŁKO MATEMATYCZNE
Zajęcia są przeznaczone dla uczniów chcących poszerzać swoje zainteresowania matematyczne. Zaplanowane treści pozwolą zwrócić uwagę uczniów na otaczający świat, zainteresować jego pięknem i pobudzić aktywność dzieci i ich twórcze myślenie. Uczy współdziałania w zespole, kształtuje właściwe postawy i charakter młodego człowieka.
Zajęcia będą realizowane w ramach Projektu „Równe Szanse” Uczestnikami programu będą dzieci szczególnie zainteresowane matematyką, otwartymi na świat, dążącymi do poszerzenia swoich horyzontów i wiedzy.
CEL GŁÓWNY:
rozwijanie zainteresowań matematycznych oraz logicznego myślenia poprzez ciekawe gry edukacyjne
CELE EDUKACYJNE:
- motywowanie uczniów do samodzielnej, twórczej pracy przy tworzeniu i testowaniu matematycznych gier planszowych
- ćwiczenie sprawności rachunkowej – rachunki pamięciowe
- promowanie pracy zespołowej, uaktywnianie uczniów
- odczytywanie rzeczywistych odległości z planu lub mapy
- obliczanie wymiarów w skali pomniejszającej
- zamiana jednostek długości
- zapoznanie się z historią liczb i ich znaczeniem
- zapoznanie się z zasadami i rodzajami Sudoku i rozwiązywanie diagramów
- rozwijanie myślenia nieszablonowego
- nauka sprytnych sposobów liczenia
- nauka gry w szachy
- ćwiczenie koncentracji, spostrzegawczości i pamięci
Szkoła Podstawowa w Mokrzeszowie – zajęcia realizowane w ramach projektu „Rozwój kompetencji kluczowych drogą do sukcesu w Gminie Świdnica”
Zajęcia z zakresu rozwijania kompetencji społeczno-emocjonalnych odbywają się w poniedziałki w godzinach 12.50-13-35. W zajęciach uczestniczą uczennice klas 4 i 5. Zajęcia prowadzone są zdalnie za pomocą platformy Teams. W bieżącym semestrze na zajęciach realizowaliśmy tematy związane z :
- Efektywną nauką w domu nauką w domu - wraz z uczennicami omówiono psychologiczne kwestie związane z higieną pracy zdalnej na podstawie stworzonego informatora a także trenowano umiejętności organizacji miejsca pracy.
-Motywacją – Na podstawie prezentacji omówiono czym jest i jaką pełni rolę w naszym życiu, uczennice dowiedziały się jak wspierać swoją motywację, co następnie wspólnie przećwiczono za pomocą materiałów udostępnionych w Internecie oraz przesłanych kart pracy.
- Treningiem kreatywności i twórczości - podczas zajęć uczennice miały okazję zdefiniować czym dla nich jest kreatywność, poznały niektóre ze sposobów pobudzania kreatywności, wykonały także indywidualne prace plastyczne mające na celu wspieranie kreatywnego myślenia i rozwijania poczucia własnej wartości.
Fizyka metodą eksperymentu” w okresie nauki zdalnej.
Od listopada ubiegłego roku zajęcia koła „Fizyka metodą eksperymentu” odbywają się online na platformie Teams. Brak zajęć w warunkach szkolnych w znacznej mierze uzupełnialiśmy wykorzystując możliwości jakie dają nam technologie informacyjno-komunikacyjne. W trakcie zajęć korzystamy z multimedialnego podręcznika „Świat fizyki”, który umożliwia obserwację szeregu sfilmowanych doświadczeń. Korzystamy również z filmów i doświadczeń interaktywnego Laboratorium, które daje uczniom wrażenie bezpośredniego udziału w przeprowadzanych eksperymentach. W zajęciach wykorzystujemy również karty pracy, plansze interaktywne oraz filmy i animacje z platformy Uczę.pl. Planując i projektując eksperymenty w warunkach zdalnych zgromadzone w gabinecie przyrodniczym pomoce dydaktyczne uczniowie zastąpili przedmiotami
i materiałami codziennego użytku i wykonują je w domu.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z matematyki
Od października 2020 zajęcia odbywają się poprzez platformę TEAMS. Uczniowie wykonywali działania na potęgach i pierwiastkach, rozwiązywali równania, przekształcali wyrażenia algebraicznej oraz obliczenia pola i obwody wielokątów. Rozwiązywali zadania egzaminacyjne. Na zajęciach wykorzystywano notes zajęć, ciekawe strony internetowe z zadaniami matematycznymi, filmy edukacyjne.
Zajęcia rozwijające z matematyki
Na zajęciach uczniowie rozwijali umiejętność strategicznego myślenia przy grze logicznej „Pięć kółek”. Poznawali i rozpoznawali figury przestrzenne. Rozwijano wyobraźnię przestrzenną przy grze 3 widoki. Wyznaczano liczbę Rysowano koła i okręgi, obliczano pola i obwody kół. Na zajęciach wykorzystano notes zajęć na platformie TEAMS, ciekawe strony internetowe z zadaniami matematycznymi, filmy edukacyjne, matematyczne gry on-line.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów klas IV i V.
Spotykamy się raz w tygodniu, by wspólnie ćwiczyć poprawne pisanie, bo nie jest to naszą najmocniejszą stroną. Przy nauce zdalnej nie zawsze jest to łatwe, ale przecież problemy są po to, by je rozwiązywać. No i udało nam się znaleźć takie narzędzia, że ćwiczenia ortograficzne okazują się czasem całkiem fajna zabawą! Korzystamy z dyktand online, gier interaktywnych, które ktoś sprytny i przewidujący stworzył i udostępnił w Internecie. Jesteśmy tym pomysłowym osobom bardzo wdzięczni, bo teraz ćwicząc zasady pisowni możemy grać w koło fortuny, latać samolotami lub tropić ukryte bomby. Zajęcia są ciekawe, ale i tak tęsknimy za szkołą..
Zajęcia rozwijające z j. angielskiego
Podczas zajęć prowadzonych zdalnie utrwalamy poznane słownictwo i poszerzamy różne kręgi tematyczne o nowe słówka i wyrażenia. Doskonalimy umiejętności językowe takie jak słuchanie, czytanie oraz zachowanie w sytuacjach komunikacyjnych. Wykorzystujemy do tego ciekawe narzędzia i platformy internetowe, takie jak Quizizz, Quizlet, Wardwall, Bookllet i inne. Dzięki funkcji pokoi na platformie Teams możemy również pracować w grupach.